Під час відпустки на Волині завітайте до старовинного містечка Корець у Рівненській області. Є шанс влаштувати фотосесію на тлі романтичних червоних руїн palazzo in fortezza (палац у фортеці) Юзефа Чарторийського – польського князя та талановитого волинського підприємця. Ці стіни – свідки народження першого в Україні виробництва найдорожчого посуду XVIII ст. Оригінальна корецька порцеляна з масонською символікою – предмет азартного полювання колекціонерів та гордість музейних експозицій. Історія її створення – готовий посібник із бізнес-планування стартапів.
- 1. Модна порцеляна
- 2. Князь Юзеф Чорторийський: масон та бізнесмен
- 3. Стартап XVIII століття: корецька порцеляна
- 4. Масонський знак на корецькій порцеляні
- 5. Волинські візерунки корецького фарфору
- 6. Глобальні конфлікти у долі корецького фарфору
- 7. Де можна побачити корецьку порцеляну
Модна порцеляна
Від звичайного фарфору вишукану порцеляну відрізняє аристократична крихкість таі напівпрозорість. Зовнішні тендітний вигляд порцеляни оманливий: тоненький посуд із білої глини після високотемпературного випалу стає неймовірно міцним та термостійким. Повіками секрет виготовлення найтоншої дорогоцінної порцеляни з Китаю не давав спокою європейським майстрам. Лише 1710 року сервізи з Мейсена створили конкуренцію безцінним китайським сервізам. Кавові, чайні та столові сервізи з Мейсена стали модним трендом та новим фамільним скарбом аристократичних та заможних сімей.
Князь Юзеф Чорторийський: масон та бізнесмен
1740 року у луцького старости з легендарного роду Чарторийських народився спадкоємець Юзеф-Клеменс; амбітний, цілеспрямований і неймовірно заповзятливий. Юний князь вступив у масонську ложу, багато подорожував, жадібно вивчав нові технології та способи примножити сімейний стан. У 26 років князь Юзеф став головою роду та правителем великих земель на Волині. З'явився шанс здійснити мрію про благоденство суспільства.
Час правління Юзефа Чарторийського перетворило тихий Корець на сучасне європейське містечко: з’явилася князівська резиденція у стилі palazzo in fortezza з оранжереєю та французьким парком, вирувало життя у німецькій колонії, будували двоповерхові кам'яниці та костели, працювали фабрики меблів та полотна. А ще було створено першу в Україні фабрику з виробництва порцеляни.
Стартап XVIII століття: корецька порцеляна
У наші дні нове підприємство князя Юзефа назвали б стандартом успішного бізнес-проекту:
- попит на дорогоцінну порцеляну був неймовірно високим, збут продукції - не проблема;
- до відкриття фабрики волинську білу глину князь Юзеф відправив на аналіз у Мейсен;
- для виробництва вишуканої порцеляни залучив французького кераміста Франтішека Мезера;
- у князя були необхідні ресурси та працьовитий персонал для роботи на фабриках;
- виробництво кераміки з місцевої глини поруч із лісом (дрова) та річкою (чиста вода) малобюджетне, прибуток високий.
Сотні експериментів із рецептурою та способами випалу волинської білої глини принесли результат: вже у 1783 року в Корці з'явилася унікальна за складом вишукана, конкурентоспроможна порцеляна. 7 вересня закладено фарфорову та порцелянову фабрику; контракт про її закладання в наші дні зберігається у фондах Академії Наук Польщі у Кракові.
Фінансування стартапу 1783 мало чим відрізняється від венчурних інвестицій третього тисячоліття: князь Юзеф створив класичне акціонерне товариство відкритого типу. 22 акції корецької фарфорової мануфактури було продано по 1000 злотих за штуку. Інвестиції з точним розрахунком виявились вдалими: у 1787 прибуток кожної акції перевищив 300 злотих, або 30% річних.
До 1793 над виробництвом фарфорового посуду в Корці працювало понад 1000 працівників. Щомісяця мануфактура випускала по 20000 зразків посуду: вази, чашки, тарілки. Продаж успішно розширювався через мережу фірмових магазинів у Варшаві, Костянтинові, Бердичеві. Найбільший прибуток давали закордонні замовлення з кур'єрською доставкою.
Масонський знак на корецькій порцеляні
Для захисту від підробок провідні бренди використовують логотипи. З 1790 року брендовим логотипом корецького фарфору став відомий масонський символ: Всевидяче Око у трикутнику. Під трикутником напис Korzec: волинські виробники пишалися своєю продукцією.
Волинські візерунки корецького фарфору
73 художники розписували готові вироби Корецької фабрики. Попит мав посуд у мейсенському стилі з багатофігурними рослинними композиціями. Майстри наслідували тренди, але привносили у декорування столового посуду волинські традиційні орнаменти. Корецькій порцеляні характерні волинські візерунки з луговими та лісовими квітами, композиційні рішення та патерни волинської вишивки, монохромні пейзажі з впізнаваними корецькими скелями, валунами, водоймами та деревами.
Глобальні конфлікти у долі корецького фарфору
Другий розділ Речі Посполитої 1793 року привів до фактичної втрати князем Юзефом більшої частини волинських володінь. Окупаційній владі з Петербурга розвивати місцеву промисловість було не цікаво. Вимушені високі витрати на логістику та неохайне управління призвели до занепаду фабрики. Остаточно добила потокове виробництво пожежа 1797 року: було знищено верстати та всі зразки кераміки для майстрів та художників. Спроби відновити виробництво були, але у 1847 році історія корецької мануфактури остаточно завершилась. Волинські майстри з Корця працювали на фабриках Новограді-Волинського, Баранівці, Городниці.
Де можна побачити корецьку порцеляну
Зразки волинської фарфору зберігаються у приватних колекціях по всьому світі, багато зразків можна знайти в музеях Варшави та Кракова. У 2022 році завдяки німецькій програмі Museum digital 12 зразків корецького фарфору з фондів Рівненського краєзнавчого музею оцифровано та представлено на офіційному сайті музею. Побачити шедеври волинських керамістів можна у Львівському музеї меблів та фарфору, а також в залах Українського музею декоративно-ужиткового мистецтва у Києві.
У 2011 році опубліковано монографію Анни Шкурлат, в якій докладно описано виробництво та зразки порцелянового посуду з Корця. Монографія містить 750 ілюстрацій. Під час подорожей на Волині зверніть увагу на місцеві антикварні лавки та ринки. Можливо, на тарілці або чашці з квіточками блисне тьмяною багатовіковою позолотою Всевидюче Око у трикутнику з підписом Korzec?